Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01 16:20 - Йоан
Автор: delianaangel Категория: Изкуство   
Прочетен: 165 Коментари: 2 Гласове:
3

Последна промяна: 06.01 17:06


 Иисус Христос казва: “Между родените от жени не се е явил по-голям от Иоана Кръстителя” (Мат.11:11). Пак за него Христовият ученик и евангелист Св. Иоан Богослов говори, че: “Имаше един човек, пратен от Бога, името му Иоан; той дойде за свидетелство, да свидетелствува за светлината, та всички да повярват чрез него” (Иоан.1:6-7). Господният Предтеча и Кръстител се ражда в дните на цар Ирод, управлявал Иудея от 30 г. пр.Хр. до 3 г. сл.Хр., в град Хеврон, в семейството на свещеника Захария и съпругата му Елисавета, братовчедка на Св. Анна, майката на Св. Богородица.

Смисълът на делото на Св. Иоан Кръстител се състои най-вече в засвидетелствуването на идващия Спасител - Иисус Христос. Връхната точка в живота и делото на Св. Иоан е именно извършеното от него Кръщение на Христос, когато се осъществява Богоявлението - откриването и засвидетелствуването на Иисус Христос като въплътен Бог и божествен Спасител на света: “В ония дни дойде Иисус от Назарет Галилейски и се кръсти от Иоана в Иордан. И когато излизаше от водата, веднага видя да се разтварят небесата и Духът като гълъб да слиза върху Него. И глас биде от небесата: Ти си Моят Син възлюбен, в Когото е Моето благоволение” (Марк.1:9-11).
Образът на Св. Иоан Кръстител, предаден в Светото Евангелие, напълно съвпада с историческия образ, описан в “Иудейски древности” на иудейския историк Иосиф Флавий. Светите евангелисти ярко засвидетелствуват изключителната личност на пророка и Предтечата. Той поразява своите съвременници със строгия си аскетичен живот, с пламенните си проповеди, дори с външния си вид - груба власеница, изтъкана от камилска вълна и кожен ремък. Изобличителните слова на Господния Предтеча не отминават никого. На облечените във власт знатни и горди фарисеи, пред които всички треперели, Св. Иоан Кръстител отправя не по-малко остри думи от тези, които по-късно Сам Христос ще изрече (Мат. 23 гл.): “И като видя Иоан мнозина фарисеи и садукеи, че дохождат при него да се кръстят, рече им: рожби ехиднини! кой ви подсказа да бягате от бъдещия гняв? Сторете, прочее, плод достоен за покаяние и не помисляйте да думате в себе си: наш отец е Авраам; защото, казвам ви, Бог може от тия камъни да въздигне чеда Аврааму; и секирата лежи вече при корена на дърветата; затова всяко дърво, което не дава добър плод, бива отсичано и хвърляно в огън; аз ви кръщавам с вода за покаяние; но Оня, Който иде подире ми, е по-силен от мене; аз не съм достоен да Му понеса обущата; Той ще ви кръсти с Дух Светий и с огън; лопатата Му е в ръката Му, и Той ще очисти гумното Си и ще събере житото Си в житницата, а плявата ще изгори с неугасим огън” (Мат.3:7-12). Иоановото изобличение не отминава и иудейския цар Ирод Антипа, наречен четвъртовластник. Строгият глас на “викащия в пустинята” (Ис.4:3-5) изобличава Ирод, както за незаконното му встъпване в брак с братовата му жена Иродиада, така и заради многобройните му злини, причинени на народа (Лука.3:19).
Образът на Св. Иоан Предтеча се запечатва в съзнанието на съвременниците му и в историята и заради неговата мъченическа смърт. Ирод Антипа се противопоставя на Св. Иоан по много причини. Най-напред, последният старозаветен пророк проповядва за идващия Месия, Който вече полага основите на Царството Божие на земята. Тези думи явно се възприемат от властниците като открита и все по-реална заплаха за тях. Освен това Христовият Предтеча има огромно влияние сред народа заради праведния си живот, покайното кръщение и пламенните проповеди. Светото Евангелие свидетелствува за Иоановото учение, което подготвя хората за Христовата спасителна проповед, пробуждайки в тях покаяние, стремеж към добродетелност и справедливост. Светецът най-напред приканва народа към покаяние, “защото се приближи Царството Небесно…пригответе пътя на Господа, прави правете пътеките Му” (Мат.3:2-3). За да бъдат достойни за идващото Царство, те трябва да променят коренно стария си живот, разбирания, правила. Затова пророкът им говори: “Който има две дрехи, нека даде ономува, който няма; и който има храна, нека прави същото” (Лука.3:11). Митарите той съветва да постъпват справедливо: “Не изисквайте нищо повече от това, що ви е определено” (Лука.3:13). Към войниците се обръща, като ги призовава към законност: “Никого не притеснявайте, не клеветете, и задоволявайте се с вашите заплати” (Лука.3:14).
Иоановата проповед довежда до изключително влияние на светеца сред огромна част от народа. Тълпи от хора се стичат при него от Иерусалим, Иудея и Иорданската област, като “всички се кръщаваха от него в река Иордан, като изповядваха греховете си” (Марк.1:5). Това влияние на Св. Иоан върху народа се възприема от Ирод като заплаха за властта му и като възможност да се вдигне бунт. Заедно с изобличението на Кръстителя срещу брака с Иродиада това дава основание на владетеля да хвърли светеца в тъмница, и по-късно да го умъртви. Това злодеяние е извършено без съд, само по подозрение и от гузна съвест. Евангелските текстове само съобщават, че Ирод Антипа затваря Св. Иоан в тъмница, без да посочват нейното местоположение. Иосиф Флавий обаче, отбелязва, че той е затворен в тъмница на укреплението Махерус, което се намира сред пустинната местност на източния бряг на Мъртво море. И днес бедуините в тези земи наричат мястото, където са останали руини от крепостта, “Ел Машнака” - висящ дворец.
В Светото Евангелие подробно е описан поводът за обезглавяването на Св. Иоан. Подбудителката за убийството е Иродиада, която ненавижда и мрази светеца заради острите му изобличителни слова срещу брака й с Ирод. Търсейки повод да си отмъсти, тя използува празненството по случай рождения ден на владетеля. Тогава нейната дъщеря дотолкова възхищава Ирод и гостите му с танца си, че той й обещава с клетва да получи всичко, каквото пожелае. Подучена от майка си, тя пожелава главата на Св. Иоан Кръстител, поднесена на блюдо. И така, “натъжи се царят; но заради клетвата и сътрапезниците си заповяда да й я дадат. И проводи, та отсякоха главата на Иоана в тъмницата. И донесоха главата му на блюдо и дадоха на девойката, а тя я занесе на майка си” (Мат.14:9-11).
Изключителното влияние на Св. Иоан Кръстител още тогава довежда до оформяне на духовно движение от негови почитатели и поклонници. Под названието “мандеизъм” то съществува и днес в Шат Ел Араб, долна Вавилония. Неговото учение се основава върху поклонението на “Иоана, сина на Захария”. Великата личност на Господния Предтеча обаче, остава най-тясно свързана с християнството, защото единствено за Св. Иоан са отредени старозаветните пророчески думи: “Ето, Аз изпращам пред лицето Ти Моя Ангел, който ще приготви Твоя път пред Тебе” (Малах.3:1). Затова той е наречен най-велик между родените от жена (Лука.7:28) и е почитан от Светата Църква редом със Светите апостоли и Св. Богородица. В годишния кръг на църковните празници няколко дати са свързани с чествуването на Св. Иоан Кръстител - 7 януари, свързан с почитта към светеца-Кръстител на Спасителя; 24 февруари - 1-во и 2-ро намиране честната глава на Св. Иоан Кръстител; 25 май - 3-то намиране главата на Христовия Предтеча; 24 юни - рождението на светеца; 29 август - отсичане главата на Св. Иоан, когато е постановен и строг пост; и 23 септември - зачатие на Св. Иоан.

митрополит Симеон

image




Гласувай:
3
0


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. barin - Здравей, Деляна. Йоан Кръстителя е ...
09.01 06:24
Здравей, Деляна. Йоан Кръстителя е основна фигура в християнството. Поставен е веднага след Исус Христос по значение.
Поздрави!
цитирай
2. delianaangel - Да
09.01 23:04
Поздрави.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: delianaangel
Категория: Изкуство
Прочетен: 2242824
Постинги: 977
Коментари: 897
Гласове: 3296
Календар
«  Януари, 2019  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031